Zaktualizuj swoją przeglądarkę, aby poprawnie wyświetlić tę stronę.
Zaktualizuj przeglądarkę już terazTa strona zawiera informacje dotyczące unijnej ustawy o usługach cyfrowych (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE) (DSA).
Co to za ustawa?
Ustawa o usługach cyfrowych (DSA) to unijny akt prawny, który wprowadza nowe ramy mające zastosowanie do platform internetowych. Zapewnia ona większą ochronę konsumentów i użytkowników biznesowych („Odbiorców usługi”) przed niebezpiecznymi towarami i nielegalnymi treściami rozpowszechnianymi w internecie. Ramy te obejmują mechanizmy umożliwiające użytkownikom oznaczanie nielegalnych treści, a platformom usuwanie takich treści lub ograniczanie dostępu do nich poprzez przedstawienie uzasadnienia swoich decyzji dotyczących moderowania treści.
Kiedy DSA wchodzi w życie?
Przepisy mające zastosowanie do platform internetowych zaczną obowiązywać od 17 lutego 2024 r.
Wyznaczony punkt kontaktowy
Zgodnie z art. 11 i 12 DSA grupa lastminute.com wyznaczyła punkt kontaktowy dla organów państw członkowskich, Komisji Europejskiej, Europejskiej Rady ds. Usług Cyfrowych i Odbiorców usługi do celów operacyjnych związanych z wymogami DSA, a także do innych aktów prawa unijnego.
Portal powiadomień i działań
Zgodnie z art. 16 DSA przedstawiciele rządu, zaufani sygnaliści i odbiorcy usługi mogą korzystać z Portalu powiadomień i działań w celu przesyłania informacji dotyczących nielegalnych treści na naszej stronie internetowej.
Złóż powiadomienie dotyczące treści
Wewnętrzny system rozpatrywania skarg
Odbiorcy naszych usług mają prawo złożyć skargę na naszą decyzję dotyczącą nielegalności treści lub ich niezgodności z naszymi warunkami, która ich zdaniem ma na nich negatywny wpływ (np. decyzja o usunięciu, wyłączeniu, zawieszeniu lub zablokowaniu dostępu użytkownika do informacji, usług lub konta). Odbiorca usługi może złożyć skargę, jeśli przesłał zawiadomienie zgodnie z art. 16 DSA za pośrednictwem Portalu powiadomień i działań, otrzymał powiadomienie o decyzji i ma obawy dotyczące wyniku.
Ponadto zgodnie z art. 21 DSA Odbiorcy usługi są uprawnieni do zwrócenia się do pozasądowego organu rozstrzygania sporów w celu wyjaśnienia niezgodności związanych z podjętymi przez nas decyzjami. Odbiorcy usługi mogą zwracać się do tych pozasądowych organów rozstrzygania sporów ze skargami, których nie można było rozwiązać za pomocą wewnętrznych mechanizmów rozpatrywania skarg. Odbiorcy usług mogą również skierować skargę bezpośrednio do tego organu bez konieczności uprzedniego przechodzenia przez wewnętrzny mechanizm rozpatrywania skarg. Lista certyfikowanych organów pozasądowych, których zadaniem jest rozstrzyganie sporów w państwach członkowskich, znajduje się pod tym linkiem.
Pamiętaj, że możesz skontaktować się z nami za pośrednictwem opisanych powyżej kanałów w następujących językach: angielski, włoski, francuski, hiszpański i niemiecki.
Roczny raport przejrzystości DSA
Zgodnie z art. 15 DSA oraz zobowiązaniem do przejrzystości grupa lastminute.com przedstawia roczny raport na temat działań związanych z moderacją treści przeprowadzonych w ciągu roku. Raport ten zawiera informacje związane z moderacją, w tym informacje dotyczące nielegalnych treści, wykorzystania zautomatyzowanych narzędzi, środków szkoleniowych, a także powiadomień otrzymanych w ramach systemów rozpatrywania skarg.
Zobacz roczny raport przejrzystości DSA (pierwszy roczny raport dostępny do grudnia 2024 r.)
Informacja o przeciętnej miesięcznej liczbie odbiorców usługi w Unii Europejskiej
Zgodnie z art. 24 ust. 2 DSA sprawozdanie dotyczące odbiorców usług obejmuje miesięczną średnią liczbę aktywnych odbiorców w UE oraz usługi pośrednictwa wchodzące w zakres tego artykułu. Liczba ta została obliczona jako średnia z okresu ostatnich sześciu miesięcy.